Muzeum dzieciństwa

Autor:
Leszek Engelking
Wydawca:
Wydawnictwo Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej i Centrum Animacji Kultury (2011)
Wydane w seriach:
Biblioteka Poezji Współczesnej
Biblioteka Poezji Współczesnej - Wojewódzka Biblioteka Publiczna i Centrum Animacji Kultury w Poznaniu
ISBN:
978-83-62717-13-2
Autotagi:
druk
książki
poezja
wiersze
Źródło opisu: Biblioteka Publiczna i Centrum Kultury im. Kazimiery Iłłakowiczówny - Katalog księgozbioru

Leszek Engelking (ur. w 1955 r. w Bytomiu) – poeta, nowelista, tłumacz, literaturoznawca, Krytyk literacki. Autor zbiorów poetyckich: Autobus do hotelu Cytera (1979), Haiku własne i cudze (1991), Mistrzyni kaligrafii i inne wiersze (1994), Dom piąty (1997), I inne wiersze (2000), monografii Nabokova, dwu książek o literaturze czeskiej, prozatorskiego tomu Szczęście i inne prozy (2007) oraz licznych esejów i artykułów. Wybory jego wierszy ukazały się po czesku, słowacku i ukraińsku, dwa arkusze poetyckie po angielsku. Osiem wierszy z Muzeum dzieciństwa wyszło jako osobna książeczka po hiszpańsku (Museo de la infancia, Saragossa 2010). Tłumaczy z kilku języków, m.in.: E. Pounda, B. Buntinga, V. Nabokova, C. Bukowskiego, G. Beltrana, N. Gumilowa, M. Agiejewa, I. Wernischa, I. Blatnego, D. Hodrową, M. Ajvaza, J. Topola, M. Holuba, E. Bondy’ego, Hviezdoslava i K. Chmela. Jest wykładowcą na Uniwersytecie Łódzkim.
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje

Brak recenzji - napisz pierwszą.

Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo