Bez strachu:

jak umiera człowiek

Autorzy:
Adam Ragiel
Magdalena Rigamonti
Wydawca:
Dom Wydawniczy PWN (2015)
Wydane w seriach:
Bez Tajemnic
ISBN:
978-83-7705-696-7, 978-83-7705-880-0
978-83-7705-880
Autotagi:
druk
wywiady
4.6 (9 głosów)

Tajemnica śmierci, zagadka odchodzenia, ciało i dusza… Magdalena Rigamonti odsłania fizyczność i metafizykę śmierci w rozmowie z jedynym polskim balsamistą, przed którym ludzkie ciało nie ma żadnych tajemnic. Rozmawia o znakach, energii, zdarzeniach niewyjaśnionych i fizjologii człowieka, z którą mierzy się balsamista, przygotowując go do ostatniej drogi. Na co dzień nie przyjaźnimy się ze śmiercią, nie chcemy oglądać wypadków, chorób, zmarłych… To wszystko zmienia się w chwili, kiedy odchodzą najbliżsi. Wtedy zaczynają się trudne rozmowy i decyzje. Bliscy przychodzą do prosektorium pełni bólu, żalu, w rozpaczy i z poczuciem straty. A balsamista…? Ma ich zrozumieć, opanować emocje, przyjąć na siebie pierwsze uderzenie. Zapytać, czy mama chciałaby trzymać w rękach książeczkę do nabożeństwa, bo skoro tata nie trzymał, to ona mu w niebie przekaże. Jakiego koloru ma być szminka, jakie rajstopy, jak uczesać grzywkę. I dzieci, maleńkie nieżywe płody, które zaprzeczają logice istnienia, i zmarłe kobiety w ciąży. Czy do balsamisty przychodzą duchy?Podobno nie, bo on robi wszystko tak, jak zmarli by sobie życzyli. Nie boi się z nimi przebywać.
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • Mówiąc o śmierci wierzymy lub mamy nadzieję, że "po drugiej stronie" istnieje "coś". Że nasza dusza trafi do "lepszego miejsca" lub doświadczymy reinkarnacji. • A czy zastanawialiście się kiedyś, co stanie się z naszym ciałem kiedy umrzemy? Jeśli tak, to książka "Bez strachu. Jak umiera człowiek" jest właśnie dla Was. Magdalena Rigamonti przeprowadziła wywiad z najbardziej znanym polskim balsamistą Adamem Ragielem o tym, co dalej z ludzkimi zwłokami, nie tylko z biologicznego punktu widzenia. Pod jego przewodnictwem, na własne oczy, przekonała się, jak wygląda praca w prosektorium i przygotowania do pogrzebu. • Jakie są efekty różnych rodzajów śmierci? Czy w prosektorium jest miejsce na wiarę? Na czym naprawdę polega balsamowanie? Dlaczego niektórzy wybierają taki zawód? • Ta wstrząsająca i niezwykle interesująca książka odpowie na powyższe pytania i poruszy wiele innych aspektów związanych ze śmiercią. • A co ze strachem? "Zmarłych nie trzeba się bać. Jedynie żywi mogą zaszkodzić, zrobić krzywdę." AO
    +2 wyrafinowana
  • Obowiązkowa lektura dla każdego świadomego człowieka.
  • Wywiad-rzeka z mistrzem w swojej profesji. Porusza temat tabu, o którym wielu nie chce nawet myśleć, chociaż śmierć dopadnie kiedyś każdego z nas. Kiedy opowiada, jak się przygotowuje ciało do pogrzebu, da się wyczuć ogromny szacunek dla zmarłego. Okazuje się, że wszystko da się zrobić na prośbę rodziny, nawet zrekonstruować zdeformowaną twarz po wypadku. Nie wiedziałam na czym polega balsamacja i że w Polsce jest dostępna, a to akurat wszyscy powinni wiedzieć, bo tylko po takim zabiegu można się bezpiecznie pożegnać z nieboszczykiem. Dobrze, że powstała taka książka.
  • Co dzieje się z ciałem po śmierci? Nie duszą, nie świadomością tylko ciałem. • Na to pytanie odpowiada nam szczegółowo i dokładnie Adam Rygiel- balsamista. • Książka ta zmienia nasze nastawienie do życia, zaczynamy je bardziej doceniać ale również zmienia nastawienie do samej śmierci, nie straszy przed nią, nie wyolbrzymia i nie analizuje co czeka na nas po niej lecz pozwala czytelnikowi spojrzeć na nią z innej strony i oswoić się z myślą, że to coś naturalnego i nieuniknionego. • Czytając tą pozycję naprawdę dowiedziałam się wielu interesujących rzeczy: jak wygląda przygotowywanie zwłok do pochówku, co dzieje się z ludzkim ciałem po śmierci a także jak wygląda praca balsamistów. Pozycja godna polecenia.
1 2
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo