Filip

Autor:
Leopold Tyrmand (1920-1985)
Wyd. w latach:
1961 - 2023
Wydane w seriach:
Proza i Eseistyka
Biblioteka Wykształciucha
PROZA I ESEISTYKA/Puls Publications LTD
Autotagi:
druk
książki
powieści
proza
Więcej informacji...
3.3 (3 głosy)

Losy młodego Polaka, którego wojenne drogi wiodą do Frankfurtu nad Menem, gdzie pracuje w jednym z hoteli jako kelner, w grupie młodzieży pochodzącej z krajów okupowanych przez Niemcy. W tym wrogim świecie odnajduje całkiem niespodziewanych sojuszników. Są nimi wszyscy, których dosięgła wspólna wojenna mitologia. Także młodzi Niemcy. Jak większość prozy Tyrmanda i ta książka oparta jest na elementach biograficznych. Jest to opis losów człowieka nieprzeciętnego, którego młodość została naznaczona przez okupację, politykę i emigrację. I jak zawsze jest to proza pisana wbrew ustalonym regułom, przedstawiająca obraz wojny nie do przyjęcia przez władze PRL. A czy do przyjęcia dzisiaj? Jakże klawo jest być młodym, nikim, niczym, żadnym, trzymać z kelne­rami i posługaczkami, z windziarzami, stenotypistkami, woźnymi, sprzątaczkami, konduktorami, manikiurzystkami i szoferami. Jak fajnie jest być z nimi na ty, słuchać ich wymyślań i marzeń, jeść byle co i cieszyć się małą zdobyczą: nową, głupią, źle ubraną dziewczyną, trafioną na lewo kolacją, paru kieliszkami wódki, na które udało się kogoś uderzyć, biletem na mecz za darmo, papie­rosami, którymi częstują możni tego świata, ci, którzy mogą sobie pozwolić na częstowanie. Jak cudownie jest obijać się po małych, niklowych, pseudonowoczesnych barach i tanich knajpach, gdzie wszystko jest zrozumiałe i ciekawe, wystawać godzinami w bufe­tach dworcowych lub leżeć leniwie na pryczach baraków po robo­cie, na samym dnie mulistej, ciepłej, żadnej egzystencji. Jak dobrze jest minąć szczęśliwie, ukradkiem, komisariat policji na parterze, wyjść na świeże powietrze świtu i stać na czystej, pustej ulicy [opis wydawcy].
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje

Brak recenzji - napisz pierwszą.

Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Opis
Autor:Leopold Tyrmand (1920-1985)
Reżyseria:Krzysztof Czeczot
Lektorzy:Antoni Królikowski Olga Bołądź Jacek Braciak Józef Pawłowski Paweł Królikowski (1961-2020) Anna Próchniak Cezary Żak Bartosz Gelner Lech Łotocki Antoni Pawlicki Izabela Kuna Iza Kuna Patryk Pietrzak Kaja Walden Filip Pławiak Miłogost Reczek (1961-2021) Zbigniew Konopka Maria Maj Jacek Król Włodzimierz Press
Narracja:Paweł Królikowski (1961-2020)
Kompozytor:NeoKlez
Wydawcy:Wydawnictwo MG Ewa Malinowska-Grupińska (2010-2023) Frankfurter Verlagsanstalt (2021) Legimi (2013-2021) NASBI (2018) ebookpoint BIBLIO (2018) Osorno (2016-2017) IBUK Libra (2013) Wydaw. MG (2012) Wydawnictwo Literackie (1961-2002) Wydawnictwo Puls (1980-1993) Wydawnictwo MG Ewa Dorota Malinowska-Grupińska Polskie Radio Szczecin Polskie Radio - Regionalna Rozgłośnia w Gdańsku Radio Gdańsk Polskie Radio - Regionalna Rozgłośnia w Zielonej Górze Radio Zachód
Serie wydawnicze:Proza i Eseistyka Biblioteka Wykształciucha PROZA I ESEISTYKA/Puls Publications LTD
ISBN:9783627022945 1-85917-016-1 83-08-03197-8 978-83-61297-14-7 978-83-7779-111-0 978-83-7779-114-1 978-83-7779-403-6 978-83-7779-889-8 978-83-943258-3-1 83-08-3197-8
Autotagi:audiobooki beletrystyka CD dokumenty elektroniczne druk e-booki epika książki literatura literatura piękna MP3 nagrania powieści proza słuchowiska zasoby elektroniczne
Powyżej zostały przedstawione dane zebrane automatycznie z treści 41 rekordów bibliograficznych, pochodzących
z bibliotek lub od wydawców. Nie należy ich traktować jako opisu jednego konkretnego wydania lub przedmiotu.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo