Ewolucja szkoły i jej współczesna wizja

Autor:
Jerzy Kujawiński (1928-2022)
Wydawcy:
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza (2010)
IBUK Libra (2010)
ISBN:
978-83-232-2087-9
Autotagi:
dokumenty elektroniczne
druk
e-booki
książki
podręczniki
skrypty
szkoły wyższe

Szkołą nazywa się zgrupowanie uczniów wokół osoby nauczyciela (mistrza) z zamiarem zrealizowania ważnych celów, zwłaszcza dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych. Instytucja szkolna podlegała i podlega ewolucji, o czym pisze Autor, mówiąc o szkole bez klas, z klasami, szkole tradycyjnej, progresywnej i wreszcie współczesnej. Obiektywnie też ocenia dokonania antypedagogiki oraz rozważa problematykę granic swobody ucznia. Ważkie treści wnosi rozdział o szkole bez przymusu. Jerzy Kujawiński przedstawia analizy, koncepcje i propozycje, które powinny skłonić czytelnika do refleksji nad możliwościami ulepszenia szkoły XXI wieku.
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje

Brak recenzji - napisz pierwszą.

Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo