Bracia przeklęci:

historia masonerii

Autor:
Roberto Gervaso (1937-2020)
Tłumacz:
Katarzyna Kościelak
Wydawca:
Twój Styl (2005)
ISBN:
83-7163-231-2
Autotagi:
druk
historia
literatura
3.0

Co to jest masoneria, kim są mason? Bracia przeklęci, czy synowie Światłości? Komicy i kamoryści, czy templariusze demokracji? Autor opowiada ich dzieje od legendarnych początków po dzień dzisiejszy, zatrzymując się nad ich stosunkami z Kościołem, z wielkimi monarchiami absolutnymi XVIII i XIX wieku, z ustrojami totalitarnymi i demokratycznymi XX wieku, z oświeceniem, romantyzmem, faszyzmem. W tle postaci najsłynniejszych "braci": Woltera i Goethego, Mozarta i Sibeliusa, Waszyngtona, Garibeldiego, Franklina, Roosevelta, cagliostra, Casanovy, Oskara Wilde'a, Walta Disneya i innych.
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • „Bracia przeklęci. Historia masonerii” • Autor: Roberto Gervaso • Moja ocena: 6/10 • Po lekturze tej książki spodziewałem się znacznie więcej. Autor w dużej mierze skupia się na dziejach masonerii we Włoszech, szczególnie na jej burzliwych relacjach z Kościołem katolickim i wzajemnych sporach ideologicznych. • Styl narracji bywa miejscami nieco toporny, co sprawia, że książka momentami staje się trudna w odbiorze. Brakuje w niej szerszego, bardziej zrównoważonego kontekstu międ­zyna­rodo­wego­, a całość wydaje się miejscami jednostronna. • Na uwagę zasługuje ostatni rozdział oraz załączniki – to właśnie one, moim zdaniem, wnoszą najwięcej wartości merytorycznej i czytelniczej satysfakcji. • Podsumowując: to pozycja, która może zainteresować osoby szczególnie zaciekawione włoską odsłoną wolnomularstwa, jednak nie jest to kompendium, jakiego można by się spodziewać po tak nośnym tytule. • ** 22:38 * 04.05.2025 * 40/2025 *
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo