Popiół i diament

Reżyseria:
Andrzej Wajda (1926-2016) ...
Aktorzy:
Zbigniew Cybulski (1927-1967)
Ewa Krzyżewska (1939-2003)
Wacław Zastrzeżyński (1900-1959) ...
Scenariusz:
Andrzej Wajda (1926-2016)
Jerzy Andrzejewski (1909-1983)
Zdjęcia:
Jerzy Wójcik (1930-2019)
Wyd. w latach:
1958 - 2011
Autotagi:
DVD
filmy i seriale
nagrania wideo
Więcej informacji...
4.0

Postać Andrzeja Wajdy, niekwestionowanego autorytetu polskiego kina, przybliża dziennikarz prasowy i telewizyjny Tadeusz Sobolewski. W szkicu na temat twórczości wielkiego reżysera ten znany krytyk filmowy omawia dzieła przełomowe dla naszej kinematografii i wspomina atmosferę intelektualną i polityczną czasu, kiedy w kraju nad Wisłą powstawało nowoczesne kino. W centrum fermentu tamtych lat znalazły się filmy „Pokolenie”, „Kanał” i „Popiół i diament”. Motywy w nich obecne – tragicznej śmierci, oszustwa historii i sztuki – powracają w kolejnych obrazach Wajdy. Przykładem są losy murarza Birkuta ukazane w „Człowieku z marmuru” – wizjonerskim portrecie założonego kilka lat później niezależnego związku zawodowego "Solidarność". W tomie zamieszczono także filmografię reżysera, z licznymi zdjęciami z planu opatrzonymi krótkimi komentarzami. Do książki dołączona została płyta DVD z filmem „Popiół i diament” w odświeżonej cyfrowo wersji. To niezmiernie istotne dla naszej kinematografii dzieło przynosi całościowy obraz Polski, pokazujący zarówno to, co w niej śmieszne, jak i to, co w niej tragiczne. Tak śmiały obraz mógł powstać jedynie na fali odwilży październikowej. W ZSRR można go było zobaczyć jedynie na zamkniętych pokazach. Nie pozostał także bez echa na Zachodzie. Duża w tym zasługa Zbigniewa Cybulskiego i jego genialnej roli młodego akowca Maćka Chełmickiego. Rozdarty wewnętrznie bohater waha się między koniecznością wykonania wyroku śmierci na sekretarzu KW PPR i wiernością przysiędze wojskowej a poczuciem, że w powojennej rzeczywistości zabijanie nie ma już najmniejszego sensu. Wajda w mistrzowski sposób pokazał w tym filmie dramat człowieka, który znalazł się na śmietniku historii. Cybulskiego zaś okrzyknięto „polskim Jamesem Deanem”, stworzył bowiem postać niejednoznaczną, wymykającą się jakiejkolwiek ocenie.
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje

Brak recenzji - napisz pierwszą.

Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Opis
Reżyseria:Andrzej Wajda (1926-2016) Feliks Falk Grzegorz Skurski
Aktorzy:Zbigniew Cybulski (1927-1967) Ewa Krzyżewska (1939-2003) Wacław Zastrzeżyński (1900-1959) Bogumił Kobiela (1931-1969) Barbara Krafftówna Adam Pawlikowski (1925-1976) Jan Ciecierski (1899-1987) Stanisław Milski (1897-1972) Artur Młodnicki (1911-1972) Halina Kwiatkowska Ignacy Machowski (1920-2001)
Scenariusz:Andrzej Wajda (1926-2016) Jerzy Andrzejewski (1909-1983)
Zdjęcia:Jerzy Wójcik (1930-2019)
Kompozytorzy:Jan Krenz (1926-2020) Filip Nowak (1923-1974) Filipi Nowak
Scenografia:Roman Mann (1911-1960)
Autor oryginału:Jerzy Andrzejewski (1909-1983)
Redakcja:Andrzej Wajda (1926-2016)
Dźwięk:Bohdan Bieńkowski
oraz:Zbigniew Cybulski (1927-1967) Ewa Krzyżewska (1939-2003) Bogumił Kobiela (1931-1969) Barbara Krafftówna
Wydawcy:Agora (2011) Mediaprofit Agora (2010) Mediaprofit (2006-2010) Polskie Wydawnictwo Audiowizualne (2009) Best Film CO. Sp z o. o (1958-1999) Agencja Producentów Filmowych (1992) Zespół Filmowy Kadr (1992) Studio Filmowe Kadr (1958) Eko - Muza
Serie wydawnicze:Biblioteka Gazety Wyborczej Filmy polskie Biblioteka Gazety Wyborczej. Omówienie lektury szkolnej + Film Klasyka Kina Polskiego Kultowe Filmy Polskie collection videoteka Mistrzowie polskiego kina Mistrzowie polskiego kina. Andrzej Wajda kolekcja
ISBN:978-83-268-0443-4 978-83-268-0444-1 978-83-60174-43-2 978-83-61809-14-2 978-83-61809-21-0
Autotagi:dokumenty elektroniczne DVD epika filmy filmy i seriale film i wideo kasety wideo książki literatura literatura piękna nagrania nagrania wideo powieści VHS zasoby elektroniczne
Powyżej zostały przedstawione dane zebrane automatycznie z treści 20 rekordów bibliograficznych, pochodzących
z bibliotek lub od wydawców. Nie należy ich traktować jako opisu jednego konkretnego wydania lub przedmiotu.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo