Cudzoziemka

Scenariusz:
Maria Kuncewiczowa (1895-1989)
Johannes Brahms (1833-1897)
Reżyseria:
Ryszard Ber (1933-2004)
Zdjęcia:
Jerzy Stawicki (1927-2017)
Producent:
Jerzy Kajetan Frykowski
Kompozytorzy:
Johannes Brahms (1833-1897)
Fryderyk Chopin (1810-1849)
Wydawcy:
Prószyński i Spółka (2005)
GM Distribution (2005)
Agencja Producentów Filmowych (1986)
Wydane w seriach:
Filmy Polskie
Platynowa Kolekcja Polskiego Kina
videoteka
Autotagi:
filmy
filmy i seriale
nagrania wideo
VHS
Więcej informacji...
5.0

Schyłek XIX wieku. Róża jest córką Polaka zamieszkałego w Rosji. W młodzieńczym uniesieniu postanawia zostać skrzypaczką. Ojciec wysyła ją do Warszawy. Tam Róża zakochuje się w Michale, który jest synem jej nauczyciela muzyki. Zdrada ukochanego rozczarowuje dziewczynę do świata. Wychodzi za mąż z rozsądku, a jej talent muzyczny zostaje stłumiony. Winą za to obarcza przede wszystkim męża; przez wiele lat to właśnie Adam jest obiektem jej nieustannych ataków. Wreszcie pragnie się realizować wyłącznie przez dzieci. Ukochany syn Władyś podejmuje pracę w dyplomacji, a córka Marta zostaje śpiewaczką. Wówczas matka zaczyna żyć wyłącznie jej karierą. Stale rozgoryczona, jest postrachem rodziny. Wreszcie lecząc chorobę serca trafia w Berlinie do doktora Gerharda. Lekarz dociera do głęboko ukrytej, lepszej strony jej osobowości. Wyzwala w niej na powrót młodzieńczy entuzjazm. Bohaterka nagle odrzuca bagaż źle przeżytych kilkudziesięciu lat. Umiera pogodzona z najbliższymi i ze światem. człowiek niezdolny do miłości nie potrafi zaznać szczęścia ani rozwinąć posiadanych talentów. Róża w odruchu młodzieńczego buntu tłumi w sobie zdolność kochania. Odnajduje ją ponownie dopiero u schyłku życia. Ale krótkie chwile tego swoistego "stanu łaski" są ważniejsze od kilkudziesięciu jałowo przeżytych lat, ponieważ tylko miłość umożliwia akceptację świata.
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje

Brak recenzji - napisz pierwszą.

Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Opis
Inne tytuły:The Stranger Stranger
Scenariusz:Maria Kuncewiczowa (1895-1989) Johannes Brahms (1833-1897)
Reżyseria:Ryszard Ber (1933-2004)
Zdjęcia:Jerzy Stawicki (1927-2017)
Aktorzy:Ewa Wiśniewska Jerzy Kamas (1938-2015) Joanna Szczepkowska Andrzej Precigs Katarzyna Chrzanowska Mirosław Konarowski Małgorzata Lorentowicz (1927-2005) Henryk Machalica (1930-2003) Igor Śmiałowski (1917-2006) Marek Walczewski (1937-2009)
Producent:Jerzy Kajetan Frykowski
Kompozytorzy:Johannes Brahms (1833-1897) Fryderyk Chopin (1810-1849)
Wydawcy:Prószyński i Spółka (2005) GM Distribution (2005) Agencja Producentów Filmowych (1986)
Serie wydawnicze:Filmy Polskie Platynowa Kolekcja Polskiego Kina videoteka
Autotagi:dokumenty elektroniczne DVD filmy filmy i seriale film i wideo kasety wideo nagrania wideo VHS zasoby elektroniczne
Powyżej zostały przedstawione dane zebrane automatycznie z treści 5 rekordów bibliograficznych, pochodzących
z bibliotek lub od wydawców. Nie należy ich traktować jako opisu jednego konkretnego wydania lub przedmiotu.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo