Teatr Osobny:

1955-1963

Inne tytuły:
Teatr Osobny 1955-1963
Autorzy:
Miron Białoszewski (1922-1983)
Ludwik Hering (1908-1984)
Wstęp:
Artur Sandauer (1913-1989)
Opracowanie:
Marianna Sokołowska
Wydawca:
Państwowy Instytut Wydawniczy (1971-2015)
Wydane w seriach:
Utwory zebrane
ISBN:
83-06-01515-0, 978-83-64822-28-5
83-06-01515
Autotagi:
dramat
druk
ikonografia
książki
Więcej informacji...
5.0

Drugi tom Utworów zebranych Mirona Białoszewskiego dokumentuje działalność Teatru Osobnego, awangardowego teatru domowego, który powstał jesienią 1955 roku, jeszcze przed oficjalnym ogłoszeniem końca socrealizmu. W ciągu ośmiu lat istnienia wystawił pięć programów. Tylko jeden z nich stanowił adaptację fragmentów tekstów klasycznych, cztery wcześniejsze – każdy złożony z kilku osobnych krótkich utworów – były inscenizacjami oryginalnych sztuk, scenariuszy scenicznych tworzonych dla tej sceny. Teatr Osobny był dziełem zespołowym. Aktorstwo Lecha E. Stefańskiego, malarstwo i aktorstwo Ludmiły Murawskiej, autorstwo i aktorstwo Mirona Białoszewskiego oraz autorstwo niektórych sztuk, pomysły rozwiązań fabularnych, inscenizacje i scenografia Ludwika Heringa dawały dzieło niepowtarzalne, demaskujące iluzję sceniczną, animujące wyobraźnię widzów, zaprzeczenie teatru tradycyjnego. Dwa wydania Teatru Osobnego. 1955–1963 ukazały się wyłącznie pod nazwiskiem Białoszewskiego. Obecne – zgodne z oświadczeniem poety w listach do dyrekcji Teatru Powszechnego (1976) i redakcji miesięcznika „Dialog” (1977) – oddaje sprawiedliwość Heringowi. Teksty autorstwa lub współautorstwa Heringa zostały podpisane jego nazwiskiem.
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje

Brak recenzji - napisz pierwszą.

Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Opis
Inne tytuły:Teatr Osobny 1955-1963 1955-1963
Autorzy:Miron Białoszewski (1922-1983) Ludwik Hering (1908-1984)
Wstęp:Artur Sandauer (1913-1989)
Opracowanie:Marianna Sokołowska
Wydawca:Państwowy Instytut Wydawniczy (1971-2015)
Serie wydawnicze:Utwory zebrane
ISBN:83-06-01515-0 978-83-64822-28-5 83-06-01515
Autotagi:dramat druk ikonografia książki literatura literatura piękna
Powyżej zostały przedstawione dane zebrane automatycznie z treści 8 rekordów bibliograficznych, pochodzących
z bibliotek lub od wydawców. Nie należy ich traktować jako opisu jednego konkretnego wydania lub przedmiotu.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo