Pożegnanie jesieni

Autor:
Stanisław Ignacy Witkiewicz (1885-1939) ...
Wyd. w latach:
1982 - 2023
Autotagi:
dokumenty elektroniczne
druk
e-booki
powieści
Więcej informacji...
4.0

Pożegnanie jesieni to najsłynniejsza powieść Stanisława Ignacego Witkiewicza, w której autor kreśli katastroficzno-erotyczną wizję upadku dekadenckiego świata w literacko brawurowy sposób. W obliczu zbliżającej się rewolucji bohaterowie Witkacego usiłują nadać sens swemu kończącemu się życiu poszukując tajemnicy Istnienia, szamocą się między sztuką a życiem, erotyką, narkotykami a filozofowaniem. Głównym tematem powieści są, wg słów samego autora, przeżycia bandy zdegenerowanych byłych ludzi na tle mechanizującego się życia.

Atanazy Bazakbal, Hela Bertz, Zofia Osłabędzka oraz hrabia Łohoyski powiązani ze sobą skomplikowaną siecią sympatii i animozji tańczą na wulkanie oto wybucha najprawdziwsza rewolucja mas, świat wyrafinowania, nudy i perwersji zostaje zdmuchnięty zawieruchą dziejową jak domek z kart.

W 1990 roku Pożegnanie jesieni zekranizował Mariusz Treliński (wystąpili m.in.: Jan Frycz, Maria Pakulnis, Jan Peszek, Henryk Bista, Grażyna Trela, Adam Ferency). Muzykę do filmu napisał Michał Urbaniak. Obraz został nagrodzony na festiwalu filmów polskich w Gdyni za scenografię oraz za kostiumy, zdobył też nagrodę im. Andrzeja Munka za reżyserię i zdjęcia.

Witkacy wydawał mi się osobowością bardzo silną, przygniatającą nawet, umysłowością świetną, choć ponurą i niepokojącą, artystą o znakomitych uzdolnieniach, ale jakby dotkniętym perwersją, czy manierą, które czyniły go i w obcowaniu osobistym, i w tym, co pisał, bardziej odstręczającym niż pociągającym. A jednak po latach tak to wygląda, że duch czasu coraz bardziej staje się pokrewny temu duchowi tragicznemu. Trzeba jednak przyznać, że Witkacy wyprzedził czas i że czas teraz dopiero go dosięga.

Witold Gombrowicz

Stanisław Ignacy Witkiewicz ukończył pisanie Pożegnania jesieni pod koniec sierpnia 1926 roku. W liście do Kazimiery Żuławskiej pisał: Powieść moja jest okropna. Jeden wielki Seitenblick [spojrzenie z ukosa] na ludzkość całą, za plecyma Boga. W styczniu 1927 roku autor oddał do druku książkę, która ukazała się już pod koniec kwietnia nakładem Księgarni Polskiej F. Hoesick był to jego faktyczny debiut powieściowy, ponieważ pierwsza powieść 622 upadki Bunga, czyli Demoniczna kobieta napisana w latach 19101911 ukazała się dopiero w 1972 roku (jak pisał sam autor z powodów niezależnych ode mnie nie może być wydana). Kolejne krajowe wydanie Pożegnania jesieni ukazało się dopiero w 1981 roku nakładem Niezależnej Oficyny Wydawniczej (w tzw. drugim obiegu). Następne wydania ukazywały się w latach 1983, 1985, 1990, 1992 (Państwowy Instytut Wydawniczy), 1996 (Wydawnictwo Dolnośląskie), 1997 (Wydawnictwo Literackie), 1998 (Państwowy Instytut Wydawniczy), 2000 (Wydawnictwo Dolnośląskie), 2001 (Państwowy Instytut Wydawniczy), 2004 (Zielona Sowa), 2005 (Wydawnictwo Dolnośląskie). Niniejszą edycję oparto na wydaniu z roku 1998.

Stanisław Ignacy Witkiewicz (1885 1939)

Jedna z najbardziej oryginalnych i barwnych indywidualności polskiego dwudziestolecia międzywojennego oraz jeden z najwybitniejszych artystów XX wieku malarz, fotografik, pisarz, dramaturg i filozof. Twórca słynnej Firmy Portretowej S.I. Witkiewicz (namalował m.in. Juliana Tuwima, Michała Choromańskiego, Zofię Nałkowską, Brunona Schulza, Stefana Żeromskiego, Karola Szymanowskiego). Syn Stanisława Witkiewicza malarza, pisarza i architekta (twórcy stylu zakopiańskiego).

Witkacy zasłynął m.in. jako autor licznych prac literackich powieści: 622 upadki Bunga, czyli Demoniczna kobieta (1911), Pożegnanie jesieni (1927), Nienasycenie (1930), Jedyne wyjście (1932); sztuk teatralnych: W małym dworku (1921), Nadobnisie i koczkodany (1922), Wariat i zakonnica (1923), Sonata Belzebuba (1925), Szewcy (1934) oraz rozpraw filozoficznych i badawczych: Nowe formy w malarstwie i wynikające stąd nieporozumienia (1919), Teatr. Wstęp do teorii Czystej Formy w teatrze (1923), Narkotyki (1932), Niemyte dusze (1936).

18 września 1939 roku, na wieść o wkr

(...)
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje

Brak recenzji - napisz pierwszą.

Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Opis
Inne tytuły:Szaleństwo ludzi zdrowych czyli ładne samobójstwo Jedyne wyjście powieść
Autorzy:Stanisław Ignacy Witkiewicz (1885-1939) Stanisław Witkiewicz (1851-1915)
Reżyseria:Mariusz Treliński
Opracowanie:Włodzimierz Bolecki Łukasz Front
Przedmowa:Anna Micińska (1939-2001) Ignacy Misiorny
Posłowie:Anna Micińska (1939-2001)
Lektorzy:Wojciech Adamczyk Krzysztof Wakuliński Jan Frycz Maria Pakulnis Jan Peszek Grażyna Trela
Scenariusz:Wojciech Nowak Janusz Wróblewski
Zdjęcia:Jarosław Żamojda
Wstęp:Włodzimierz Bolecki
Komentarz:Włodzimierz Bolecki
Kompozytor:Michał Urbaniak
Wydawcy:Prószyński i Spółka (2010-2023) Legimi (2007-2023) Wolne Lektury (2020) Wydawnictwo MG (2020) Ventigo Media (2020) KtoCzyta.pl (2020) IBUK Libra (2015-2020) NASBI (2013-2020) ebookpoint BIBLIO (2013-2020) Avia-Artis (2015-2017) Zakład Narodowy im. Ossolińskich - Wydawnictwo (2014-2017) Wydawnictwo Literackie (1997-2017) Psychoskok (2016) Wydawnictwo Marek Derewiecki (2013-2015) Heraclon International (2014) Ossolineum (2014) Prószyński Media (2010-2013) Wydawnictwo Zielona Sowa (2004-2010) SMPB (2007) Wydawnictwo Dolnośląskie (2005) Vision Film (1990-2003) Państwowy Instytut Wydawniczy (1982-1998) Zakład Wydawnictw i Nagrań Polskiego Związku Niewidomych (1986) Wydawnictwo Mozaika Agencja Artystyczna MTJ Polski Związek Niewidomych - Wydawnictwa
Serie wydawnicze:Biblioteka Klasyki Arcydzieła Literatury Polskiej Dzieła wybrane Abc Klasyka Polska. Lektury Biblioteka Narodowa Biblioteka Narodowa. Seria 1, Klasycy Literatury Klub Czytanej Książki Książka Audio Arcydzieła Literatury Polskiej - Zielona Sowa Klasycy Nowoczesnej Literatury
ISBN:83-06-00783-2 83-06-01159-7 83-06-02099-5 83-08-02705-9 83-7023-509-3 83-7384-401-5 978-83-08-06280-7 978-83-60894-22-4 978-83-61056-70-6 978-83-61199-68-7 978-83-65031-98-3 978-83-65810-24-3 978-83-7623-474-8 978-83-7623-531-8 978-83-7648-317-7 978-83-7648-323-8 978-83-7699-037-8 978-83-777-9641-2 978-83-7839-829-5 978-83-7900-729-5 978-83-8217-906-4 97883611996877 83-06-0078-2 83-06-01099-5 978-83-7648-3233-8
Autotagi:audiobooki beletrystyka CD dokumenty elektroniczne druk e-booki elementy biograficzne epika historia kasety magnetofonowe książki literatura literatura piękna literatura stosowana MP3 nagrania powieści proza publikacje naukowe zasoby elektroniczne
Powyżej zostały przedstawione dane zebrane automatycznie z treści 79 rekordów bibliograficznych, pochodzących
z bibliotek lub od wydawców. Nie należy ich traktować jako opisu jednego konkretnego wydania lub przedmiotu.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo