Konopielka

Scenariusz:
Edward Redliński
Zdjęcia:
Zbigniew Napiórkowski
Reżyseria:
Witold Leszczyński (1933-2007)
Kompozytor:
Wojciech Karolak (1939-2021)
Aktorzy:
Krzysztof Majchrzak
Anna Seniuk
Joanna Sienkiewicz
Wydawcy:
Best Film (2004-2008)
apf Zespół Video
Wydane w seriach:
Biblioteka "Polityki". Polska Literatura Współczesna
Biblioteka Polityki
Autotagi:
dokumenty elektroniczne
DVD
filmy
filmy i seriale
nagrania wideo

Zapadła, zacofana wieś Taplary na wschodzie Polski. Młodemu, żonatemu z Handzią Kaziukowi śni się Matka Boska i Pan Bóg pod samotnym drzewem na polu. Rankiem chłop wyjeżdża do lasu żelaznym wozem zbierać chrust na opał. Po powrocie czeka go przedwcześnie ocielona - zapewne za sprawą sił nieczystych - krowa, wędrowny Dziad, nauczycielka i prelegent z miasta, który wytyka ich życiu zacofanie, zabobonność i brak higieny. Nawołuje do budowy szkoły i linii elektrycznej. Naga nauczycielka w konopiach śni się Kaziukowi, nazajutrz atrakcyjna kobieta zostaje lokatorką Kaziuków. Zaczyna się edukacja dzieci; ich "odkrycia" przyjmowane są przez rodziców z coraz większą zgrozą, co dla Kaziukowego syna Ziutka kończy się zakazem uczęszczania na lekcje. Chłop doznaje szoku podglądając erotyczne zabawy nauczycielki z geodetą. Nieznana rozkosz kusi i podczas rekonwalescencji po upadku z drzewa Kaziuk namawia Handzię do wypróbowania nowych pozycji. Żniwa. Kaziuk łamie tradycję i do koszenia żyta używa kosy zamiast sierpa. Ma przeciw sobie całą wieś, ale gotów jest bronić postępu
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje

Brak recenzji - napisz pierwszą.

Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo