Idiota

Tytuł oryginalny:
Idiot
Autorzy:
Fedor Mihajlovič Dostoevskij (1821-1881)
Fiodor Dostojewski (1821-1881) ...
Wyd. w latach:
1894 - 2015
Autotagi:
druk
powieści
Więcej informacji...

Fiodor Dostojewski (1821-1881), pisarz rosyjski. Debiutował powieścią Biedni ludzie(1845), już dzięki której dał się poznać jako mistrz analizy psychologicznej. Fascynacja psychiką ludzką i przekonanie o dualistycznej naturze świata znalazły oddźwięk w kolejnych powieściach: Sobowtór, Białe noce, Zbrodnia i kara, Biesy, Bracia Karamazow. Przełomowy wpływ na późniejszą twórczość Dostojewskiego miały aresztowanie (za przynależność do kółka tzw. pietraszewców) i wyrok śmierci zamieniony w ostatniej chwili na katorgę i służbę wojskową. Tytułowy idiota to różniący się od przeciętnych i „normalnych” osób książę Myszkin. Wyróżnia go niezwykła dobroć, niekiedy na granicy naiwności, współczucie, szlachetność i mądrość, które to cechy potrafią docenić tylko nieliczni. Dla większości jest on tylko idiotą, nieprzystosowanym do życia, zbyt mało sprytnym i egoistycznym, by radzić sobie w społeczeństwie. Powieść rozpoczyna się w momencie, gdy bohater wraca do Rosji po długoletnim pobycie w Szwajcarii, gdzie lecząc nadwrażliwe nerwy, spędził większą część życia. Odnajduje daleką krewną, generałową Jepanczyn, i próbuje rozpocząć nowe życie '
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje

Brak recenzji - napisz pierwszą.

Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Opis
Inne tytuły:Dzieła wybrane T. 3, Audiobooki Tyt. oryg.: "Idiot " Dzieła wybrane T.2. powieść w 4 częściach roman powieść w czterech częściach Dzieła wybrane
Autorzy:Fedor Mihajlovič Dostoevskij (1821-1881) Fiodor Dostojewski (1821-1881) Jerzy Jędrzejewicz (1902-1975) Justyna Gładyś Sławomir Lubas Zbigniew Podgórzec (1935-2002)
Reżyseria:Ivan Pyr'ev
Lektorzy:Úliâ Borisova Úrij Âkovlev Nikita Podgornyj Leonid Parhomenko Raisa Maksimova Vera Pašennaâ Vâčeslav Gerasimov Jacek Rozenek
Wydawcy:Izdatelʹskaâ gruppa Azbuka-Attikus (2013-2015) Wydawnictwo Zielona Sowa (2009-2011) Izdatel stvo AST (2003-2010) IBUK Libra (2009) Ardis (2003-2009) Eksto (2008) Eksmo-Press (2002-2008) Mozaika (2006-2007) Bo (2005) Leksika (1994) Puls (1992) Państwowy Instytut Wydawniczy (1961-1987) Hudožestvěnnaja Litěratura (1955-1983) Belarus (1981) Gosudarstvennoje Izdatelstvo Hydožestvennoj Literatury (1960) A. F. Marks (1894) Zakład Wydawnictw Związku Niewidomych
Serie wydawnicze:Azbuka-Klassika Russkaâ Klassika Arcydzieła Literatury Światowej Kniga na Vse Vremena Mirovaja Klassika XIX vek russkaâ proza
ISBN:5-17-002683-8 83-06-01612-2 83-920192-2-9 4-607031-751152 978-8360894-04-0 978-5-17-068800-5 978-5-271-30800-0 978-5-389-01094-9 978-5-389-10472-3 978-5-699-13908-8 978-5-699-31424-9 978-83-7623-990-3 978-83-7895-301-2 978-699-31424-9
Autotagi:audiobooki beletrystyka CD dokumenty elektroniczne druk e-booki epika książki literatura literatura piękna MP3 nagrania powieści proza zasoby elektroniczne
Powyżej zostały przedstawione dane zebrane automatycznie z treści 43 rekordów bibliograficznych, pochodzących
z bibliotek lub od wydawców. Nie należy ich traktować jako opisu jednego konkretnego wydania lub przedmiotu.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo