Dewajtis

Autor:
Maria Rodziewiczówna (1864-1944)
Wyd. w latach:
1957 - 2024
Autotagi:
dokumenty elektroniczne
druk
książki
powieści
proza
Więcej informacji...
3.7 (3 głosy)

Maria Rodziewiczówna Dewajtis ISBN 978-83-288-2742-4 I. Słońce zachodziło za gaj dębowy, wtulony w widły Dubissy i Ejni, w starym cichym kraju świętych dębów, węży i bursztynu. Za chmurę siwą się kryło, ostatnią wiązką złotych blasków żegnając stary żmujdzki zaścianek szlachecki, do brzegu potoku przyparty i otulony seciną lip niebotycznych, wiśni i jarzębiny. Był to sobotni wieczór, rozkoszny dla pracowitego ludu i dobytku. Z pól ściągały na nocleg starodawne ...

Maria Rodziewiczówna

Ur.
30 stycznia lub 3 lutego 1864 na Grodzieńszczyźnie
Zm.
16 listopada 1944 na folwarku Leonów k. Żelaznej pod Skierniewicami
Najważniejsze dzieła:
Straszny dziadunio (1887), Pożary i zgliszcza (1888), Dewajtis (1889), Między ustami a brzegiem pucharu (1889), Szary proch (1889), Hrywda (1892), Anima vilis (1893), Macierz (1903), Wrzos (1903), Czahary (1905), Joan. VIII 1-12 (1906), Byli i będą (1908), Lato leśnych ludzi (1920)

Autorka powieści popularnych, przekładanych na wiele języków europejskich (Dewajtis było tłumaczone na niemiecki, angielski, francuski, węgierski, litewski, serbski, czeski i słowacki). Umysłowość i system wartości pisarki został ukształtowany przez osobiste doświadczenie przemocy władz zaborczych (jej rodzice zostali skazani na zesłanie i konfiskatę majątku za pomoc powstańcom) oraz kilka lat nauki na pensji niepokalanek w Jazłowcu. Po śmierci ojca, od 1881 r. zarządzała majątkiem ziemskim Hruszowa na Polesiu (w 1887 została formalnie jego właścicielką) i zajmowała się pisarstwem; zmieniła też swój wygląd, obcinając krótko włosy oraz przywdziewając strój na poły męski. Już jako młoda dziewczyna deklarowała, że nie wyjdzie za mąż. Przez ponad pół wieku prowadziła gospodarstwo, w którym początkowo mieszkała ze swoją babką, matką i siostrą Celiną, po ich śmierci w latach 90. z Heleną Weychertówną, a następnie od 1919 r. niemal do końca życia z o 11 lat młodszą Jadwigą Skirmunttówną, z którą, według słów tej ostatniej łączyło ją ,,powinowactwo z wyboru" (Wahlverwandtschaft, termin wzięty z tytułu powieści Goethego). Jadwiga zajmowała się domem, Maria interesami, na zimowe miesiące wyjeżdżała pisarka do Warszawy, gdzie wraz z Heleną kupiły wspólnie mieszkanie na Brackiej, a także niewielki majątek podwarszawski w Falenicy, nazwany przez nie Wyraj. Działała w organizacjach ziemianek (od 1907 r. redagowała też pismo ,,Ziemianka"), pracując na rzecz polepszenia sytuacji bytowej, oświaty i świadomości narodowej ludu. W czasie I wojny światowej i wojny 1920 roku uczestniczyła w akcjach pomocy ofiarom działań wojennych, organizowaniu wyżywienia dla ludności cywilnej itp. W okresie międzywojennym lansowana przez prasę endecką. Po wybuchu II wojny światowej w 1939 roku jej majątek został przejęty przez lokalny komitet ludowy, a Rodziewiczówna wraz ze swą towarzyszką przedostały się przez zieloną granicę do Łodzi, a następnie do Warszawy. Zmarła tuż po klęsce powstania warszawskiego, które przebyła w mieście, otoczona opieką powstańców. Pierwsze próby prozatorskie Rodziewiczówny powstały już pensji; zaczęła publikować pod pseudonimem Maro, stanowiącym skrót pierwszych sylab imienia i nazwiska; drugi pseudonim, Žmogus, po lit. ,,człowiek" (szczególnie człowiek z ludu) można uznać za rodzaj deklaracji ideowej (kwestią dążeń narodowych Litwinów pisarka zajęła się w powieści Szary proch). Istotnym wkroczeniem Rodziewiczówny w dziedzinę literatury była publikacja w odcinkach powieści Straszny dziadunio (1886), a następnie przebojowa powieść Dewajtis (1889). Pod względem stylu pisarskiego Rodziewiczówna to epigonka pozytywizmu; poruszana przez nią tematyka ujmowana jest konwencjonalnie i okraszona łatwym sentymentalizmem. Najczęściej poruszana problematyka w jej powieściach to: bezwzględnie pozytywnie wartościowany patriotyzm, kult pracy fizycznej, walka o zachowanie polskiego stanu posiadania na tzw. kresach wschodn

(...)
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • Powieść dla młodszego czytelnika może wydawać, sie prymitywna, i pisana nie do końca zrozumiałym jezykiem. ale jest to świadectwo tamtych czasów, i autorka w prostej powieści, znacząco przyczyniła się do czytelnictwa na polskiej wsi, podczas zaborów.
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Opis
Autor:Maria Rodziewiczówna (1864-1944)
Lektorzy:Joanna Domańska Lena Schimscheiner Leszek Teleszyński Hanna Kamińska
Redakcja:Anna Martuszewska
Opracowanie:Anna Martuszewska
Ilustracje:Hanna Malanowska
Wydawcy:Świat Książki Wydawnictwo (1995-2024) Wydawnictwo Bukowy Las (2023) Wydawnictwo Miles (2023) Wydawnictwo Nowa Baśń (2023) Czarno na białym (2023) Wydawnictwo MG Ewa Malinowska-Grupińska (2022-2023) Replika Aleksander Szabliński (2019-2023) Legimi (2017-2023) ebookpoint BIBLIO (2016-2023) IBUK Libra (2015-2023) Heraclon International (2021-2022) Wolne Lektury (2020-2022) Storybox.pl (2021) Fundacja Wolne Dźwięki (2021) SAGA Egmont (2019-2020) NASBI (2016-2020) SMPB (2017) Ventigo Media (2016) KtoCzyta.pl (2015) Edipresse Polska (2012) Polski Związek Niewidomych - Zakład Wydawnictw i Nagrań (1982-2006) Prószyński i Spółka (1970-1998) Spółdzielnia Wydawniczo-Handlowa Książka i Wiedza (1989-1995) Wydawnictwo Literackie (1957-1989) Heraclon International - Storybox.pl
Serie wydawnicze:Z pism Marii Rodziewiczówny Klasyka Literatury Kobiecej Audiobook BP Biblioteka Polska (Kraków) Pisma Powieść Polska Powieść Polska (Prószyński i S-ka)
ISBN:699405652X 9788376993775 9788726235432 9788726259957 83-05-12735-4 83-08-01283-3 83-08-01622-7 83-08-02081-X 83-7129-111-6 83-7469-075-5 83-900246-0-8 978-83-288-0812-6 978-83-288-1787-6 978-83-64374-78-4 978-83-66561-49-6 978-83-67068-77-2 978-83-67867-16-0 978-83-67867-35-1 978-83-7180-858-6 978-83-7769-398-8 978-83-7779-932-1 978-83-7779-956-7 978-83-79034-17-8 978-83-8074-664-0 978-83-8074-665-7 978-83-8203-266-6 978-83-8233-556-9 978-83-8233-557-6 978-83-828-9328-1 837129111 83-08-01283-8 83-7469-075-9
Autotagi:audiobooki beletrystyka CD dokumenty elektroniczne druk e-booki epika kasety magnetofonowe książki literatura literatura piękna MP3 nagrania opowiadania powieści proza reprodukcje rodzina zasoby elektroniczne zbiory opowiadań
Powyżej zostały przedstawione dane zebrane automatycznie z treści 113 rekordów bibliograficznych, pochodzących
z bibliotek lub od wydawców. Nie należy ich traktować jako opisu jednego konkretnego wydania lub przedmiotu.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo