Nieśmiertelne życie Henrietty Lacks

Tytuł oryginalny:
Immortal life of Henrietta Lacks
Autor:
Rebecca Skloot
Tłumaczenie:
Urszula Gardner
Julianna Kowal
Wydawcy:
Znak Litera Nova (2022)
Wydawnictwo Sonia Draga (2010-2011)
ISBN:
978-83-240-8391-6, 978-83-7508-342-2
Autotagi:
biografie
druk
książki
literatura faktu, eseje, publicystyka
4.0

Nazywała się Henrietta Lacks, ale naukowcom jest znana jako HeLa. Była ubogą farmerką z Południa, gdzie pracowała przy uprawach tytoniu. Jej komórki rakowe - pobrane od niej bez jej wiedzy - stały się jednym z najważniejszych narzędzi współczesnej medycyny. Miały, bowiem wyjątkowe właściwości. W przeciwieństwie do innych komórek, dzieliły się błyskawiczne poza organizmem. Co więcej, namnażały się w nowych warunkach jeszcze szybciej niż w organizmie pacjentki. Lekarze byli tym tak zaskoczeni, że przenosili owe komórki do coraz to nowych mediów hodowlanych i obserwowali nieznane im dotąd zjawisko ciągłych podziałów.Komórki okazały się tak żywotne i odporne na stres, że można je było przesyłać na spore odległości nawet zwykłą pocztą! Szybko opracowano więc metody ich mrożenia i bezpiecznego odmrażania. W ten sposób trafiły najpierw do laboratoriów Europy, a następnie całego świata.Dopiero dziś, dzięki niezwykłej lekturze "Nieśmiertelnego życia Henrietty Lacks", możesz, Drogi Czytelniku, wyruszyć w wyjątkową podróż - z "kolorowego" oddziału szpitala Johnsa Hopkinsa w latach 50. XX wieku do współczesnej wschodniej części Baltimore, gdzie mieszkają dzieci i wnuki Henrietty, zmagając się z jej dziedzictwem. W ciągu dekady zbierania materiałów i pisania książki Rebecca nawiązała bowiem bliski kontakt z krewnymi Henrietty, szczególnie z jej córką Deborah, którą zdruzgotała wiadomość o matczynych komórkach. Kobietę zaczęły nękać liczne pytania. Czy naukowcy sklonowali jej matkę? Czy mamę bolało, kiedy badacze zarażali jej komórki wirusami i wysyłali w przestrzeń kosmiczną? Co naprawdę się stało z jej siostrą Elsie, która mając piętnaście lat, zmarła w szpitalu psychiatrycznym? I skoro Henrietta Lacks była tak ważna dla medycyny, dlaczego jej dzieci nie mogły sobie pozwolić na ubezpieczenie zdrowotne?Pełna ciepła i inteligentnej dociekliwości, napisana z rozmachem, nie dająca się odłożyć Nieśmiertelne życie Henrietty Lacks ukazuje piękno i dramat odkryć naukowych, a zarazem ich ludzką stronę.
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje

Brak recenzji - napisz pierwszą.

Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo