Kreisbildstelle Turek / Wartheland:

archiwum "Igły"

Inne tytuły:
Kreisbildstelle Turek/Wartheland T. 2
Wstęp:
Bartosz Stachowiak
Agnieszka Łuczak
Redakcja:
Wanda Grzeszkiewicz
Bartosz Stachowiak
Tłumaczenie:
Magdalena Kowalska
Anna Ślósarska
Wydawca:
Miejska i Powiatowa Biblioteka Publiczna im. Włodzimierza Pietrzaka w Turku (2013)
Wydane w seriach:
Bibliotheca Turcoviana
ISBN:
978-83-61958-17-8
Autotagi:
druk
fotografia
fotografie

Tom II to kontynuacja albumu, zawierającego niepublikowane dotychczas fotografie dokumentujące życie mieszkańców Turku i okolicznych miejscowości z lat 1941-1943. Unikalny zbiór około 4 tysięcy negatywów wykonany został przez agendę terenową Kreisbildstelle Turek/Wartheland w czasie okupacji hitlerowskiej i jest jedynym w Polsce tak obszernym zbiorem fotografii z tamtych lat zrobionych przez Niemców. Znajdujące się w albumie zdjęcia wykonane zostały przez miejscowego nauczyciela pochodzenia niemieckiego o nazwisku Schultz, do którego zadań należało dokumentowanie na kliszach kluczowych wydarzeń z życia miasta i okolic, utrwalanie zabytków i krajobrazów oraz fotografowanie mieszkańców. Wśród nich znalazły się negatywy ukazujące uroczystości państwowe, partyjne wiece, koncerty czy też wizyty gości, a także zdjęcia umożliwiające poznanie dawnej topografii Turku. Agenda spełniała także funkcje propagandowe, rozpowszechniając niemiecki styl życia i ukazując kontrasty życia między Polakami a Niemcami, przede wszystkim dysproporcje w standardzie życia dnia codziennego. Ponadto publikacja została wzbogacona wstępem, opisującym ludność zamieszkującą obszar wschodniej wielkopolski w trakcie II wojny światowej, autorstwa dr Agnieszki Łuczak - naczelnik Oddziałowego Biura Edukacji Publicznej IPN w Poznaniu. Zachowany zbiór negatywów Archiwum "Igły" w znaczącym stopniu przyczynił się do powiększenia naszej świadomości na temat okresu okupacji hitlerowskiej na terenie miasta Turek i powiatu. Ukazał działalność okupanta niemieckiego i jego przeświadczenie, że ziemie polskie na zawsze już pozostaną w granicach III Rzeszy.
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje

Brak recenzji - napisz pierwszą.

Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo