Mazurek Dąbrowskiego:

nasz hymn narodowy

Autor:
Małgorzata Strzałkowska
Ilustracje:
Adam Pękalski
Wydawca:
Wydawnictwo Bajka (2014-2023)
ISBN:
978-83-61824-72-5, 978-83-65479-56-3
978-83-65479-97-6
Autotagi:
druk
historia
książki
literatura stosowana
nagrania
poezja

Streszczenie: „Jeszcze Polska nie zginęła, kiedy my żyjemy” - te słowa i towarzyszącą im melodię poznajemy, zanim pójdziemy do szkoły i zanim w pełni zrozumiemy, co znaczy słowo „Polska”. A generał Dąbrowski, dumnie maszerujący „z ziemi włoskiej do Polski”, pojawia się w dziecięcej wyobraźni jako jeden z pierwszych sławnych Polaków i godnych naśladowania bohaterów. Przywykliśmy do tego, że „Mazurek Dąbrowskiego” rozbrzmiewa w chwilach ważnych i uroczystych. Od najmłodszych lat wzrusza nas i przejmuje. Daje świadectwo naszej tożsamości i nas jednoczy. Ale czy wiemy, jak to się stało, że właśnie ta pieśń została polskim hymnem narodowym? Czy znamy wszystkie zwrotki „Mazurka Dąbrowskiego” i potrafimy je poprawnie zaśpiewać? Czy w pełni rozumiemy ich sens? Książka opowiada o narodzinach „Mazurka Dąbrowskiego”, o drodze, jaką przeszła ta pieśń, przemieniając się z żołnierskiej „Pieśni Legionów Polskich we Włoszech” w pieśń narodową i hymn państwowy, a także o ludziach w sposób szczególny z nią związanych. Porządkuje rozproszone informacje dotyczące polskiego hymnu w ciekawe i przydatne kompendium. Dzięki podziałowi na dwie części: „Co każdy Polak o hymnie wiedzieć powinien” oraz „Dla wnikliwych” sięgnąć po nią może czytelnik w każdym wieku. Do książki dołączona jest płyta CD z unikatowymi nagraniami historycznych wersji „Mazurka Dąbrowskiego”, w tym z sześciozwrotkową „Pieśnią Legionów Polskich we Włoszech” opracowaną według rękopisu Józefa Wybickiego z 1797 roku i zapisu nutowego z 1800 roku.
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje

Brak recenzji - napisz pierwszą.

Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo