Biegnij dynio, biegnij

Autor:
Eva Mejuto
Ilustracje:
André Letria
Tłumacz:
Beata Haniec
Wydawca:
Tako (2006-2011)
Wydane w seriach:
Kolekcja OQO
ISBN:
978-83-62737-06-2
Autotagi:
druk
opowiadania
1.0

Hej, dana, dana, nie widziałam pani, nie widziałam pana, ani staruszka, ani staruszki. Biegnij dynio, biegnij, trzymaj się swej dróżki! – tak woła do osłupiałych ze zdziwienia bestii, tocząca się drogą dynia. Kto jest w jej wnętrzu, kpiąc sobie z wilka, niedźwiedzia i lwa? Biegnij dynio, biegnij to tradycyjna bajka portugalska, która doczekała się w kraju pochodzenia oraz w Brazylii wielu wznowień, adaptacji i przeróbek (w Polsce była do tej pory zupełnie nieznana). Opowiada o staruszce, która w drodze na ślub wnuczki spotyka wilka, niedźwiedzia i lwa. Dzikie, wygłodniałe zwierzęta chcą ją zjeść, lecz babcia proponuje, by zaczekały z realizacją swych zamiarów do jej powrotu z przyjęcia. Ale jakaż czeka je wtedy niespodzianka! Wyobraźnia i humor okazują się silniejsze od bestii! Opowiadanie napisane jest wartkim, żywym językiem. Historia daje wiele możliwości interpretacyjnych i animacyjnych, zwłaszcza teatralnych. Twórcą ilustracji jest André Letria, portugalski artysta uhonorowany wieloma nagrodami. Jego charakterystyczne, wyraziste, odrobinę prowokacyjne postaci nakreślone są z wielką ekspresją i humorem.
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje

Brak recenzji - napisz pierwszą.

Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo