Styl zakopiański Stanisława Witkiewicza

Inne tytuły:
Zakopane style of Stanisław Witkiewicz
The Zakopane style
Autor:
Teresa Jabłońska
Tłumaczenie:
Adrian Smith
Anna Wende-Surmiak
Opracowanie:
Leszek Szurkowski
Opracowanie graficzne:
Leszek Szurkowski
Fotografia:
Piotr Droździk
Ilustracje:
Leszek Szurkowski
Piotr Droździk
oraz:
Piotr Droździk
Wydawca:
Wydawnictwo Bosz (2008-2025)
ISBN:
978-83-7576-029-3, 978-83-7576-417-8
978-83-7576-858-9
Autotagi:
albumy i książki artystyczne
druk
ikonografia
książki

Styl zakopiański był fenomenem w historii polskiej architektury i sztuki użytkowej. Jego twórca – Stanisław Witkiewicz – na przełomie XIX i XX wieku, w Zakopanem – małej wówczas wiosce pod Tatrami – formułował teoretyczne zasady swej nowej idei i projektował piękne, drewniane wille, obiekty sakralne i rzemiosło artystyczne. Z Witkiewiczem współdziałali przedstawiciele polskiej elity kulturalnej owego czasu, a także górale – cieśle i snycerze, którzy wprowadzali w życie koncepcje artysty. To do ich właśnie, góralskiej architektury i sztuki ludowej nawiązał Witkiewicz, tworząc swoje projekty i dążąc do przekształcenia swych wizji w polski styl narodowy. Styl zakopiański miał objąć różne dziedziny życia, do dziś zachowało się jednak niewiele jego przykładów. Te, które przetrwały, są zatem szczególnie cenne i one właśnie są bohaterami albumu Styl zakopiański Stanisława Witkiewicza. Autorka tekstu, wyboru zdjęć oraz koncepcji albumu – Teresa Jabłońska, dyrektor Muzeum Tatrzańskiego w Zakopanem – jest wybitnym znawcą tematu. Współczesne fotografie obiektów w stylu zakopiańskim wykonał Piotr Droździk, a wyjątkowo interesujący projekt graficzny przygotował Leszek Szurkowski. W albumie znalazły się również liczne zdjęcia archiwalne, rysunki i projekty, które pozwalają uzmysłowić sobie, jak kształtowała się koncepcja stylu zakopiańskiego i jak wyglądało Zakopane przełomu XIX i XX wieku.
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje

Brak recenzji - napisz pierwszą.

Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo