Metodyka edukacji polonistycznej dzieci w wieku wczesnoszkolnym

Autor:
Danuta Czelakowska
Wydawcy:
Oficyna Wydawnicza Impuls (2009-2022)
Legimi (2013)
IBUK Libra (2009-2013)
Oficyna Wydawnicza Impuls Wojciech Śliwerski
Autotagi:
druk
książki
poradniki
publikacje dydaktyczne
Więcej informacji...
3.0

1. Cele polonistycznej edukacji wczesnoszkolnej ; 1.1. Cele kształcenia polonistycznego a funkcje języka; 1.2. Klasyfikacja i formułowanie celów nauczania; 1.3. Treści kształcenia i wychowania w edukacji polonistycznej; 1.4. Materiał nauczania i środki dydaktyczne w kształceniu wczesnoszkolnym języka polskiego; 1.5. Nauczyciel a kształcenie języka ojczystego w edukacji wczesnoszkolnej; 1.6. Przygotowanie się nauczyciela do lekcji; 2. Metody nauki czytania i pisania w ujęciu porównawczym; 2.1. Podział metod nauki czytania i pisania; 2.2. Syntetyczne metody nauki czytania; 2.3. Metody alfabetyczne; 2.4. Metody fonetyczne; 2.5. Metody sylabowe; 2.6. Metody analityczne – ich wady i zalety; 2.7. Rozwój metod analityczno-syntetycznych; 2.8. Metody globalne; 2.9. Najnowsze tendencje w procesie nauki czytania i pisania; 2.9.1. Koncepcja czytania według Glenna Domana; 2.9.2. Metoda wczesnej nauki czytania i pisania w systemie pedagogicznym Marii Montessori; 2.9.3. Metoda naturalnej ekspresji i motywacji Celestyna Freineta; 2.9.4. Naturalna nauka języka; 2.9.5. Programy wspierające edukację dzieci; 3. Proces nauki czytania; 3.1. Psychofizjologiczne podstawy procesu czytania i pisania; 3.2. Istota nauki czytania; 3.3. Gotowość i aspekty procesu czytania 3.4. Kształtowanie umiejętności czytania; 3.4.1. Etapy w procesie nauki czytania; 3.4.2. Treści programowe; 3.5. Znaczenie elementarza w procesie nauki czytania i pisania; 3.6. Etapy pracy podczas wprowadzania nowej litery; 3.7. Doskonalenie umiejętności czytania; 3.7.1. Cechy dobrego czytania; 3.7.2. Podstawowe formy czytania; 3.7.3. Kształtowanie umiejętności cichego czytania ze zrozumieniem; 4. Proces pisania; 4.1. Psychofizjologiczne podstawy procesu pisania; 4.2. Nauka poprawnego pisania; 4.2.1. Etapy nauki pisania nowej litery; 4.3. Rodzaje ćwiczeń w pisaniu; 4.4. Błędy graficzne w piśmie; 4.5. Trudności w nauce czytania i pisania; 5. Rozwój i kształcenie języka dzieci w wieku wczesnoszkolnym; 5.1. Język pisany a mówiony – wzajemny wpływ, badania; 5.2. Proces wielostronnego poznania a metody kształcenia sprawności językowej; 5.3. Ćwiczenia słownikowo-frazeologiczne i ich funkcja w procesie kształcenia mowy; 5.4. Organizacja i planowanie dłuższych form wypowiedzi; 5.5. Podstawowe rodzaje wypowiedzi ustnych i pisemnych; 5.5.1. Opowiadanie; 5.5.2. Opis; 5.5.3. Sprawozdanie; 5.5.4. List i inne pisma użytkowe; 5.6. Ćwiczenia kompozycyjne; 5.6.1. Kontrola i ocena prac pisemnych; 6. Praca z tekstem literackim; 6.1. Cele opracowywania utworów; 6.2. Etapy pracy z tekstem czytanki lub lektury; 6.3. Opracowywanie utworów literackich; 6.3.1. Analityczne formy pracy z tekstem; 6.3.2. Syntetyczne ćwiczenia oparte na utworach literackich; 6.4. Inne sposoby wykorzystania treści tekstów literackich; 6.5. Opracowywanie utworów poetyckich; 6.6. Praca z lekturą; 7. Nauczanie gramatyki w edukacji wczesnoszkolnej; 7.1. Cele kształcenia języka uczniów; 7.2. Treści nauczania; 7.3. Metody i organizacja materiału językowego; 7.4. Konstruowanie zdań złożonych; 8. Nauczanie ortografii i interpunkcji; 8.1. Cele i zadania nauczania ortografii; 8.2. Dobór i zakres treści ortograficznych; 8.3. Zasady nauczania ortografii; 8.4. Metody opracowywania materiału ortograficznego; 8.5. Rodzaje ćwiczeń ortograficznych; 9. Rozwijanie twórczej aktywności uczniów; 9.1. Pojęcie, istota i cechy aktywności twórczej; 9.2. Metody pobudzania myślenia twórczego; 9.3. Stymulowanie wytwarzania dywergencyjnego i konwergencyjnego; 9.4. Twórcza ekspresja uczniów według koncepcji Nowoczesnej Szkoły Francuskiej Celestyna Freineta; 10. Gry i zabawy dydaktyczne w polonistycznej edukacji dzieci; 10.1. Cele i zadania gier i zabaw dydaktycznych; 10.2. Funkcje zabaw w nauczaniu języka polskiego; 10.3. Przykłady zabaw w edukacji polonistycznej; 11. Dramatyzacje w nauczaniu wczesnoszkolnym języka polskiego; 11.1. Pojęcie, istota i klasyfikacja gier dramatycznych; 11.2. Rodzaje technik dramowych; 11.3. Przykłady dramatyzacji. [K]
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • Książka sprawia wrażenie pracy magisterskiej lekko rozbudowanej o dodatkowe cytaty. Napisana suchawym, bełkotliwym językiem, co pewnie wynika z wybranego "targetu", tudzież grupy docelowej. Kto może być odbiorcą? Najpewniej osoba pisząca kolejną pracę magisterską dla rozbudowy bibliografii, lub nauczyciel ciekawy paru załączonych scenariuszy lekcji. Kolejna pozycja na półce, niestety, nic odkrywczego.
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Opis
Autor:Danuta Czelakowska
Wydawcy:Oficyna Wydawnicza Impuls (2009-2022) Legimi (2013) IBUK Libra (2009-2013) Oficyna Wydawnicza Impuls Wojciech Śliwerski
ISBN:978-83-7587-135-7 978-83-7587-350-4 978-83-7587-583-6 978-83-7850-296-8 978-83-7850-702-4 978-83-8095-063-4 978-83-8095-780-0 978-83-8294-036-7 978-83-7580-702-4
Autotagi:dokumenty elektroniczne druk e-booki książki literatura literatura stosowana podręczniki poradniki poradniki i przewodniki publikacje dydaktyczne publikacje fachowe publikacje naukowe skrypty szkoły wyższe zasoby elektroniczne
Powyżej zostały przedstawione dane zebrane automatycznie z treści 27 rekordów bibliograficznych, pochodzących
z bibliotek lub od wydawców. Nie należy ich traktować jako opisu jednego konkretnego wydania lub przedmiotu.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo