Łysek z pokładu Idy

Autor:
Gustaw Morcinek (1891-1963)
Wyd. w latach:
1933 - 11983
Autotagi:
druk
książki
proza
Więcej informacji...

Opowiadanie mówi o ładnym i silnym koniu pracującym na dole kopalni. Łyskiem opiekował się Kubok,stary górnik. Koń ciągnął wagoniki tam, gdzie nie mogła zmieścić się mała lokomotywa. Urządzono mu stajnię koło szybu. Górnicy bardzo lubili Łyska, przynosili mu jedzenie chleb, cukier. Kubok martwił się że koń oślepnie z powodu braku dziennego światła. Inspektor obiecywał wywiezienie Łyska na powierzchnię, ale obniżający się strop chodnika uniemożliwiał wprowadzenie konia do windy. Łysek ciężko pracował, jego oczy zaczęły powoli mętnieć. Kubok cały czas myślał jak uratować wzrok konia. Pewnego dnia zdarzyło się nieszczęście Kubok został przywalony przez węgiel i stemple podpierające strop chodnika, pewnie czekała by go śmierć, gdyby nie pomoć Łyska który dciągnął Kuboka z niebezpiecznego miejsca pociągając zębami za surdut. W nagrodę za uratowanie człowieka koń miał niezwłocznie zostać wywieziony na powierzchnię, w tym celu zaplanowano przebudowanie całej pochylni..
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje

Brak recenzji - napisz pierwszą.

Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Opis
Inne tytuły:opowiadanie
Autor:Gustaw Morcinek (1891-1963)
Wstęp:Bożena Marczewska
Przedmowa:Bożena Marczewska Witold Nawrocki
Ilustracje:Piotr Kozera
Tłumacz:Piotr Kozera
Opracowanie:Bożena Marczewska
Wydawcy:Krajowa Agencja Wydawnicza (1983-11983) Wydawnictwo Siedmioróg (1997-2022) Legimi (2021) Wydawnictwo Kama Jolanta Urban (1967-1998) Beskidzka Oficyna Wydawnicza (1995) Nasza Księgarnia (1983-1993) Wydawnictwo Łódzkie (1970-1989) Łódź (1982) Wydawnictwo Śląsk (1949-1972) Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych (1962) Związek Nauczycielstwa Polskiego okr. Śląskiego (1946-1948) Związek Nauczycielstwa Polskiego. Okręg Śląski (1945-1948) Państwowe Wydawnictwo Książek Szkolnych (1933-1938) Zielona Sowa
Serie wydawnicze:Biblioteka Lektur Szkolnych Kanon Lektur Lektury Szkolne z Opracowaniem Biblioteka Lektur Szkolnych - Wydawnictwo Łódzkie Biblioteka Literatury Dziecięcej Kanon Literatury Dziecięcej Lektura Bibljoteka Szkoły Powszechnej Czerwona Biblioteka Biblioteka Lektur Szkolnych - Czytelnik Lektura Szkolna - Siedmioróg Lektury Szkolne - "Kama" Seria - Biblioteka Lektur Szkolnych literatura dla dzieci
ISBN:9788366837928 83-03-00096-9 83-10-08129-4 83-10-09679-8 83-218-0222-2 83-218-0507-8 83-7032-090-2 83-7032-156-9 83-7032-185-2 83-7162-200-7 83-7162-351-8 83-85497-84-6 83-86740-78-7 978-83-66576-87-2 978-83-7568-599-2 978-83-8279-620-9 83-218-0507-8 83-7032-090-2 83-7032-90-2 83-10-09679-0 83-7032-090-3 83-7162-351-1 83-85497-84-7 83-218-0222-22
Autotagi:beletrystyka dane numeryczne dokumenty elektroniczne druk e-booki epika książki literatura literatura piękna opowiadania powieści proza zasoby elektroniczne zbiory opowiadań
Powyżej zostały przedstawione dane zebrane automatycznie z treści 234 rekordów bibliograficznych, pochodzących
z bibliotek lub od wydawców. Nie należy ich traktować jako opisu jednego konkretnego wydania lub przedmiotu.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo