Galeria szaleńca:

najdziwniejsze obrazy, rzeźby i inne kurioza z dziejów sztuki

Tytuł oryginalny:
Madman's gallery
Autor:
Edward Brooke-Hitching
Tłumacz:
Janusz Szczepański
Wydawca:
Dom Wydawniczy Rebis (2022-2023)
ISBN:
978-83-8188-584-3
Autotagi:
druk
ikonografia
książki
publikacje popularnonaukowe
3.0

Nieznane i zapomniane skarby sąsiadują w niej ze słynnymi arcydziełami z tajemniczą historią. Są tu wizje końca świata, krzyczące rzeźby, magiczne rękopisy, niemożliwa architektura, święci o psich głowach i pierwszy w dziejach portret kanibala. Sztuka kradziona, sztuka marginesu, sztuka duchów i sztuka zemsty, malowidła tworzone na dnie morza przeplatają się ze skandalami artystycznymi, fałszerstwami i mistyfikacjami, sztuką snów i koszmarów, a także zakodowanymi obrazami wciąż czekającymi na rozszyfrowanie. Odkryjcie intrygujące elżbietańskie portrety mężczyzn w płomieniach, sekret nagiej Mony Lizy, makabryczne składniki pewnych pigmentów i historię włoskiego mnicha, który lewitował tak często, że niektórzy uznają go za patrona pasażerów samolotów. Autor, obficie czerpiąc z efektów niezwykle wnikliwych badań i szerokiego spektrum dzieł – od prehistorycznych rysunków naskalnych do obrazów wykonanych przez sztuczną inteligencję – stworzył nadzwyczajną książkę, która nie przestaje zaskakiwać czytelnika i może być uznana za bogato ilustrowany pean na cześć nieskończonej potęgi i kreatywności ludzkiej wyobraźni. Galeria szaleńca prezentuje wybór najdziwaczniejszych i najniezwyklejszych dzieł sztuki, jakie powstawały od zarania dziejów po dziś dzień, z których każde opatrzone jest własną historią.
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje

Brak recenzji - napisz pierwszą.

Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo